Παρασκευή 9 Ιανουαρίου 2015

Δέματα Vs Φάκελοι: Η ακτινογραφία της ελληνικής αγοράς, οι μελλοντικές τάσεις

Η Ελλάδα συνεχίζει να ακολουθεί την παγκόσμια τάση αύξησης των δεμάτων και μείωσης των επιστολών, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων.
Του Φώτη Φωτεινού
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2013, για πρώτη φορά μετά από το 2008, η μείωση των μεγεθών της ελληνικής ταχυδρομικής αγοράς παρουσίασε κάποια επιβράδυνση, ενώ ειδικά η αποστολή δεμάτων, τόσο εντός της Ελλάδας, όσο και από το εξωτερικό σημείωσε αύξηση.
Εντούτοις, οι επιστολές εξακολούθησαν να καταλαμβάνουν, τόσο σε όγκο, όσο και σε έσοδα, το μεγαλύτερο κομμάτι της αγοράς, οπότε η επιρροή που ασκούν στη διαμόρφωση των μεγεθών, παρέμεινε μεγάλη.
Συνολικά, παρά την προαναφερθείσα επιβράδυνση της αρνητικής πορείας των μεγεθών της, η ταχυδρομική αγορά μειώθηκε, σε σχέση με το προηγούμενο έτος, τόσο σε όγκο, όσο και σε αξία. Οι επιχειρήσεις ταχυμεταφορών σημείωσαν, για πρώτη φορά από το 2008, αύξηση των πωλήσεών τους, επιτυγχάνοντας σχεδόν το ίδιο μέγεθος εσόδων με τον ΦΠΚΥ (ΕΛΤΑ).
Μάλιστα, διαφαίνεται ότι, το 2013, θα είναι η τελευταία χρονιά, όπου τα έσοδα του ΦΠΚΥ είναι μεγαλύτερα από τα αντίστοιχα έσοδα των επιχειρήσεων ταχυμεταφορών με Γενική Άδεια, σύμφωνα με εκτιμήσεις της ΕΕΤΤ.
Αναφορικά με τις επιμέρους κατηγορίες υπηρεσιών, η μεγαλύτερη βελτίωση μεγεθών σημειώθηκε στα δέματα εσωτερικού, δηλαδή αυτά που διακινήθηκαν εντός της Ελλάδας, τα οποία σημείωσαν αύξηση, τόσο σε όγκο, όσο και σε έσοδα.
Δέματα: Αν και το 5% των ταχ. αντικειμένων, αντιστοιχούν στο 30% των εσόδων  
Τα ταχυδρομικά αντικείμενα διακρίνονται σε φακέλους και δέματα (συμπεριλαμβανομένων των μικροδεμάτων). Ενώ η διακίνηση των φακέλων αποτελεί παραδοσιακά την κύρια δραστηριότητα των ταχυδρομικών επιχειρήσεων, η αγορά των δεμάτων, που διακινεί μόλις το 5% του συνόλου των ταχυδρομικών αντικειμένων, αποφέρει το 30% των συνολικών εσόδων. Αντίστοιχα, οι φάκελοι αποτελούν το 95% του πλήθους των αντικειμένων, αντιστοιχώντας στο 70% των εσόδων.
Όπως είναι φυσικό, η συνεχής υποκατάσταση της επιστολικής αλληλογραφίας με την ηλεκτρονική από ιδιώτες και από τις επιχειρήσεις, λόγω της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, έχει πλήξει την αγορά των φακέλων.
Αντίθετα, η άνθιση του ηλεκτρονικού εμπορίου έχει ενισχύσει σημαντικά την αγορά των δεμάτων, η οποία ειδικά για το 2013, καταγράφει αυξημένα έσοδα, γεγονός που, κυρίως, οφείλεται στην ενεργή συνεισφορά των ταχυμεταφορών στη διακίνηση των, εν λόγω, αντικειμένων.
Οι μελλοντικές τάσεις της ταχυδρομικής αγοράς
Οι μελλοντικές τάσεις, σύμφωνα με την ΕΕΤΤ, που αναμένεται να έχουν σημαντική επίπτωση στις ταχυδρομικές υπηρεσίες είναι:
• αύξηση της χρήσης κινητών συσκευών (έξυπνα κινητά, ταμπλέτες) και της ηλεκτρονικής πώλησης προϊόντων μέσω αυτών: το 2014 το ποσοστό ηλεκτρονικών πωλήσεων μέσω κινητών συσκευών εμφάνισε αυξητικές τάσεις σε όλες τις κατηγορίες προϊόντων,
• αύξηση των διασυνοριακών ηλεκτρονικών πωλήσεων με ταυτόχρονη αύξηση των ταχυδρομικών υπηρεσιών και αποστολών προς το εξωτερικό,
• ανάπτυξη πολυεθνικής εμπορικής κουλτούρας, με στόχο την εκμετάλλευση τοπικών συνηθειών, παραδόσεων και ιδιαιτεροτήτων των επιμέρους εθνικών αγορών (π.χ. εορτασμός συγκεκριμένων ημερών σε κάθε χώρα), με στόχο την αύξηση των πωλήσεων και επομένως της διακίνησης προϊόντων, και τέλος,
• αύξηση των επωνυμιών που αναπτύσσονται εμπορικά μέσω διαδικτύου σε διεθνές επίπεδο, αλλά και δυσκολία επιβίωσης και καθιέρωσης σε μία ολοένα πιο σύνθετη και ανταγωνιστική αγορά.