Δευτέρα 10 Νοεμβρίου 2014

Η συρρίκνωση των τραπεζών και το ψηφιακό δημόσιο “πληγώνουν” τα ΕΛΤΑ

Η συρρίκνωση των τραπεζών και το ψηφιακό δημόσιο “πληγώνουν” τα ΕΛΤΑ. Αντιμέτωπα με την πτώση του επιστολικού ταχυδρομείου, εξαιτίας της συρρίκνωσης των τραπεζών, της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος των νοικοκυριών και της ψηφιοποίησης του ελληνικού δημοσίου είναι τα ΕΛΤΑ.

Του Φώτη Φωτεινού

Ως αντίδοτο, στην πτώση εσόδων και διακινούμενου όγκου, ο οργανισμός λανσάρει νέες υπηρεσίες, όπως διακίνηση φαρμάκων και πώληση λαχείων. 
Παράλληλα, προσπάθειες διεξάγονται για την περαιτέρω μείωση του λειτουργικού κόστους (κλείσιμο καταστημάτων, αντικατάσταση με πράκτορες), αλλά και των δαπανών μισθοδοσίας (το κόστος προσωπικού έπεσε, σήμερα, κάτω από το 70% επί των εσόδων).
Ωστόσο, οι προκλήσεις παραμένουν πολλές. 
Τα ΕΛΤΑ, όπως και σύσσωμος ο ταχυδρομικός κλάδος, δοκιμάζονται από την συρρίκνωση των διακινούμενων αντικειμένων. 
Μάλιστα, σε άλλες χώρες, όπως ο Καναδάς υιοθετήθηκαν ριζοσπαστικά μέτρα και ειδικότερα, η κατάργηση των κατ΄ οίκον διανομών (door to door), εγείροντας την έντονη αντίδραση των εργαζομένων.

Τα μεγέθη ενδεικτικά: 
Το 2008, τα ΕΛΤΑ (μητρική εταιρεία) είχαν έσοδα 576,5 εκατ. και καθαρά κέρδη 5 εκατ. 
Το 2013, τα έσοδα συρρικνώθηκαν στα 364,9 εκατ., ήτοι πτώση 36,7%, ενώ σημειώθηκαν καθαρές ζημιές 6,8 εκατ.

Τα οικονομικά αποτελέσματα αποτελούν τον “καθρέπτη” της “αιμορραγίας” των ΕΛΤΑ από μεγάλους πελάτες. Η συρρίκνωση του τραπεζικού συστήματος, αλλά και άλλων κλάδων της εγχώριας οικονομίας, όπως οι τηλεπικοινωνίες, είχαν ως αποτέλεσμα σημαντική μείωση του όγκου αλληλογραφίας.

Συνοπτικά, οι κυριότερες απειλές για τα ΕΛΤΑ είναι οι εξής:

-Οι συνέπειες της απελευθέρωσης του κλιμακίου βάρους των 50 γρ., από 01/01/2013, είναι αξιοσημείωτες, καθώς το τμήμα της αγοράς που άνοιξε στον ανταγωνισμό αντιστοιχεί σε υψηλό ποσοστό των ταχυδρομικών εσόδων των ΕΛΤΑ. Ήδη, παρατηρούνται κινήσεις του ανταγωνισμού προς την προσέλκυση, σε αυτόν, πελατών των ΕΛΤΑ. Τελευταίο παράδειγμα οι λογαριασμοί της ΕΥΔΑΠ.   

Η μείωση εσόδων και δαπανών μισθοδοσίας των ΕΛΤΑ
ΕΛΤΑ
(μητρική)
2013
2012
2011
2010
2009
Έσοδα σε εκατ.
364,9
400,5
462,7
521,1
570,5
Παροχές προσωπικού
(ημερομίσθια,bonus, IKA, κ.α.) σε εκατ.
267,1
297,8
348,3
387,1
460,8
Προσωπικό
(τακτικοί και συμβασιούχοι)
7.977
8.837
9.795
10.294
11.125
 
-Η εντεινόμενη ηλεκτρονική υποκατάσταση ασκεί περαιτέρω πιέσεις στα έσοδα των ΕΛΤΑ από την κύρια δραστηριότητά τους, την αλληλογραφία, η οποία αντιπροσώπευε, το 2013, το 70% των εσόδων.
-Σημαντική, επιπλέον, απειλή αποτελεί και η ηλεκτρονική διακυβέρνηση που εφαρμόζεται στο δημόσιο τομέα, όπως για παράδειγμα η, αποκλειστικά πλέον, ηλεκτρονική υποβολή των φορολογικών δηλώσεων, μέσω του διαδικτύου.
-Η τάση συγκέντρωσης (μέσω των σχετικών συνενώσεων) που κυριαρχεί στον τραπεζικό κλάδο, ο οποίος είναι ο κυριότερος πελάτης των ΕΛΤΑ. Οι απορρέουσες για τις τράπεζες (από τις σχετικές εξαγορές και συγχωνεύσεις) συνέργειες και οικονομίες κλίμακας έχουν, από την άλλη πλευρά, αρνητική επίδραση στα έσοδα αλληλογραφίας των ΕΛΤΑ.

Τα μέτρα – αντίδοτο στην κρίση

Στα μέτρα που υιοθετεί ο οργανισμός ως “αντίδοτο” στην κρίση αναφέρθηκε ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος, Κωστής Μελαχροινός, στο 33ο συνέδριο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σωματείων Ταχυδρομικών.
Όπως ανέφερε ο κ. Μελαχροινός, τα τελευταία 5 χρόνια, τα ΕΛΤΑ γνώρισαν σημαντική πτώση του επιστολικού ταχυδρομείου. Ως ανταπάντηση, δόθηκε βάρος σε νέα προϊόντα, χρηματοπιστωτικά – τραπεζικά, αλλά και στο δέμα και την ταχυμεταφορά. 
Από πέρσι, τα ΕΛΤΑ έχουν άδεια ταχυμεταφοράς και προϊόντων ταχυμεταφοράς, ανεξάρτητα από το πότε θα ολοκληρωθεί η απορρόφηση των «Ταχυμεταφορών ΕΛΤΑ».
Επίσης, πραγματοποιήθηκε διεύρυνση του ωραρίου στο δίκτυο καταστημάτων, προκειμένου να ανταποκρίνεται στις ανάγκες ιδιωτών και επιχειρήσεων. Έτσι, από τις 7.30 το πρωί έως τις 8.30 το βράδυ, λειτουργούν 60 καταστήματα, σε όλη την Ελλάδα.
“Προχωρήσαμε σε γρήγορη αναπροσαρμογή της εσωτερικής λειτουργίας, εξαιτίας της μείωσης του προσωπικού, λόγω συνταξιοδοτήσεων. Υπηρεσίες, που στο παρελθόν παράγονταν από το εσωτερικό, σήμερα «αγοράζονται» από το εξωτερικό περιβάλλον, προκειμένου να αξιοποιούνται τα στελέχη του ταχυδρομείου στο, καθεαυτό, παραγωγικό τους έργο”, ανέφερε ο κ. Μελαχροινός.
Παράλληλα, ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ σημείωσε ότι, την άνοιξη του 2013, έγινε αποδεκτό ένα πρόγραμμα άμεσων ενεργειών, που αφορούσε το εσωτερικό και εξωτερικό περιβάλλον. 
“Έτσι, αποσοβήθηκε η κρίση του 2013, προχωρήσαμε σε 5ετή επιχειρησιακό σχεδιασμό, ο οποίος αναπροσαρμόζεται, ανάλογα με τα δεδομένα”, συμπλήρωσε ο κ. Μελαχροινός, ο οποίος, στο τέλος της ομιλίας του, έκανε ιδιαίτερη μνεία στα νέα προϊόντα των ΕΛΤΑ, όπως η πρόσφατη συμφωνία με σούπερ μάρκετ για τη διευκόλυνση αγορών από συνταξιούχους, χωρίς καμία επιβάρυνση γι΄ αυτούς (επιτόκια, κ.α.).