Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2014

Αναξιόπιστη η ελληνική κυβέρνηση, ηττήθηκε από τις αγορές και ανακαλεί το σχέδιο πρόωρης αποχώρησης από την Τρόικα

Για πρώτη φορά η κυβέρνηση Σαμαρά ήρθε σε σύγκρουση με τις αγορές που πλέον έχουν χάσει την εμπιστοσύνη τους
Μια ιστορική ήττα υπέστη η ελληνική κυβέρνηση από τις αγορές.
Το επιπόλαιο σχέδιο να αποχωρήσει πρόωρα η Ελλάδα από τα μνημόνια καταψηφίστηκε βίαια από τους διεθνείς επενδυτές οδηγώντας σε κατάρρευση το ελληνικό χρηματιστήριο που έχασε σε 2 ημέρες -11% ενώ σημείωσε ενδοσυνεδριακό χαμηλό στις 852,87 μονάδες.
Στα ομόλογα το σοκ ήταν ηχηρό η ελληνική 10ετία εκτινάχθηκε στο 7,81% πλησίασε το 8% οδηγώντας την Ελλάδα εκτός αγορών.
To παράδοξο είναι ότι ο ΟΔΔΗΧ σχεδίαζει την έκδοση 7ετούς κοινοπρακτικής έκδοσης με επιτόκιο περίπου 5% και αντί για 7ετή έκδοση θα προχωρήσει σε open credit line που δεν είναι τίποτε άλλο από προληπτική χρηματοδοτική συνδρομή.
Η Τρόικα και ειδικά η ΕΚΤ προειδοποίησαν την Ελλάδα ζητώντας να ανακαλέσει το σχέδιο εξόδου από τα μνημόνια και την Τρόικα.
Όπως και συνέβη.
Η Ελλάδα θα ανακοινώσει ότι θα συνεχίσει να στηρίζει στο δανειακό πρόγραμμα της Τρόικα και εγκαταλείπει τα σχέδια για πρόωρη έξοδο από τα μνημόνια ενώ παγώνει και το πρόγραμμα δανεισμού από τον ΟΔΔΗΧ, το σχέδιο δηλαδή να δανειστεί από τις αγορές.
Η ελληνική κυβέρνηση υπέστη μια συντριπτική ήττα τεραστίων, ιστορικών διαστάσεων και άρον άρον επανέρχεται «σαν καλό παιδί» στην τήρηση των μνημονίων.
Οι αγορές και η Τρόικα έδωσαν ένα πολύ ηχηρό μάθημα στην Ελλάδα που δεν ήθελε τα μνημόνια και τα δάνεια αλλά ήθελε να δανειστεί με πολύ υψηλό κόστος.
Συν τοις άλλοις και αυτό είναι μείζονος σημασίας πολιτικό ζήτημα, το εκτρωματικό σχέδιο εξόδου από τα μνημόνια ακύρωνε την προσπάθεια της Ελλάδος να βρει μια βιώσιμη λύση για το χρέος.
Η Ελλάδα δεν μπορούσε να ζητάει την αποχώρηση της Τρόικα και την κατάργηση των μνημονίων και ταυτόχρονα να αιτείται από την ΕΕ και την Τρόικα να στηρίξουν μια βιώσιμη λύση για το χρέος.
Όποιοι σχεδίασαν αυτή την στρατηγική απέτυχαν παταγωδώς και φέρουν τεράστιες ιστορικές, πολιτικές και ηθικές ευθύνες.
Όμως το ακόμη χειρότερο για την Ελλάδα είναι ότι μετά το φιάσκο και την μεγάλη ήττα της ελληνικής κυβέρνησης θα εξετάσουν το plan B δηλαδή η Ελλάδα να ενεργοποιήσει το PCCL δηλαδή μια προληπτική χρηματοδοτική συνδρομή.
Ωστόσο όπως ορίζεται ρητώς όσες χώρες χρησιμοποιήσουν μηχανισμό προληπτικής χρηματοδοτικής συνδρομής αυτομάτως τίθενται σε αυξημένη εποπτεία από την Τρόικα άρα η Τρόικα θα επανέλθει δυναμικότερα αφού οι έλεγχοι θα είναι μηνιαίοι.
Ο στόχος της προληπτικής χρηματοπιστωτικής συνδρομής είναι να στηρίξει υγιείς πολιτικές και την πρόληψη καταστάσεων κρίσης, επιτρέποντας σε χώρες να  εξασφαλίσουν την δυνατότητα να έχουν πρόσβαση σε βοήθεια του ESM του Μόνιμου Μηχανσιμού Στήριξης πριν αντιμετωπίσουν σημαντικές δυσκολίες στην άντληση κεφαλαίων από τις κεφαλαιαγορές.
Η προληπτική χρηματοδοτική βοήθεια αποσκοπεί στο να βοηθήσει τις χώρες μέλη του ΕΜΣ των οποίων οι οικονομικές συνθήκες εξακολουθούν να είναι υγιείς για να διατηρήσουν την συνεχή πρόσβαση σε χρηματοδότηση από την αγορά, εξασφαλίζοντας ταυτόχρονα ένα επαρκές δίχτυ ασφαλείας.

Τύποι προληπτικής χρηματοδοτικής συνδρομής PLCC

1. Η οικονομική βοήθεια μπορεί να παρέχεται μέσω ενός Πιστωτικού ορίου (με PLCC) ή μέσω μιας ενισχυμένης πιστωτικής γραμμής χορηγώντας δάνειο.
Και οι δύο τύποι της πιστωτικής γραμμής πρέπει να έχουν μια αρχική περίοδο διαθεσιμότητας ενός έτους.

2. πρόσβαση σε ένα με PLCC θα πρέπει να βασίζονται σε προκαθορισμένα κριτήρια και περιορίζεται σε μέλη του ΕSM, όπου η οικονομική και δημοσιονομική κατάσταση εξακολουθεί να είναι κατά βάση υγιής.
Η συνολική εκτίμηση θα πρέπει να γίνεται σχετικά με το αν ο δυνητικός δικαιούχος μέλος του ΕSM πληροί τις προϋποθέσεις για ένα με PLCC, χρησιμοποιώντας ως βάση τα ακόλουθα κριτήρια:
(α) Την τήρηση των δεσμεύσεων στο πλαίσιο του συμφώνου σταθερότητας και ανάπτυξης.
Ένα μέλος του ESM στο πλαίσιο της διαδικασίας υπερβολικού ελλείμματος μπορεί να εξακολουθεί να έχει πρόσβαση σε ένα με PLCC, με την προϋπόθεση ότι συμμορφώνεται πλήρως με τις αποφάσεις και συστάσεις του Συμβουλίου που αποσκοπούν στη διασφάλιση της ομαλής και επιταχυνόμενης διόρθωση του υπερβολικού της ελλείμματος.
(β) Να είναι βιώσιμο το χρέος της γενικής κυβέρνησης.
(γ) Τήρηση των υποχρεώσεων που απορρέουν από τη διαδικασία υπερβολικών ανισορροπιών.
(δ) Ένα ιστορικό της πρόσβασης στις διεθνείς κεφαλαιαγορές με λογικούς όρους.
(ε) Μια βιώσιμη εξωτερική θέση.
(στ) Επίλυση των τραπεζικών προβλημάτων φερεγγυότητας που θα θα μπορούσε να προκαλέσει συστημική αστάθεια για τη σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος της ζώνης του ευρώ.

Άρθρο 5

Ενισχυμένη εποπτεία
1 Όταν σε μια χώρα χορηγείται  PLCC, υπόκειται σε ενισχυμένη εποπτεία από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για την περίοδο διαθεσιμότητας της πιστωτικής γραμμής.
Ένα μέλος του ESM υπό ενισχυμένη εποπτεία θα πρέπει, σε συνεννόηση και συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ενεργώντας σε συνεννόηση με την ΕΚΤ, θα πρέπει....
α) Να αναφέρατε στον ESM με όλες τις απαραίτητες πληροφορίες που απαιτούνται για την εκτέλεση της δανειοδοτικής δραστηριότητας και σχετική διαχείριση του κινδύνου, όπως είναι οι μηνιαίες πληροφορίες σχετικά με την οικονομική κατάσταση της χώρας, ταμειακό υπόλοιπο και άλλες βασικές πληροφορίες.
β) Να παρουσιάζει με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, την ΕΚΤ αναλυτικές πληροφορίες σχετικά με τις εξελίξεις στο χρηματοπιστωτικό του σύστημα.
γ) Να διενεργεί, ασκήσεις προσομοίωσης ακραίων καταστάσεων ή τις αναλύσεις ευαισθησίας που είναι απαραίτητο για να αξιολογήσει την ανθεκτικότητα του χρηματοπιστωτικού τομέα σε διάφορους μακροοικονομικούς και χρηματοπιστωτικούς κραδασμούς, όπως ορίζεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και την ΕΚΤ.
ε) Να διεξάγει έκθεση σχετικά με ένα ευρύ  έλεγχο των λογαριασμών της γενικής κυβέρνησης.
Στο πλαίσιο αυτό, η Ευρωπαϊκή Eurostat αξιολογεί την ποιότητα των στοιχείων που υποβάλλονται.
στ) Κατά περίπτωση, παρέχονται  πρόσθετες πληροφορίες για τους σκοπούς της παρακολούθησης της προόδου προς την κατεύθυνση της διόρθωσης του υπερβολικού ελλείμματος.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διενεργεί, σε συνεργασία με την ΕΚΤ όπως απαιτείται και ενδεχομένως το ΔΝΤ τακτικές αποστολές επιθεώρησης στο κράτος υπό επιτήρηση για να επαληθεύσει τις προόδους που έχουν επιτευχθεί όσον αφορά την εφαρμογή των μέτρων που αποφασίστηκαν. Γνωστοποιεί στον ESM, κάθε τρίμηνο, τα πορίσματά της στο Διοικητικό Συμβούλιο και αξιολογεί ιδίως αν χρειάζονται περαιτέρω μέτρα πολιτικής.

Πέτρος Λεωτσάκος-Δημοσιογράφος
www.bankingnews.gr